zondag 8 januari 2012

Concertverslag : MATHIEU PESQUÉ + ROLL PIGNAULT – 4 januari 2012 QBus, Leiden

Kippenvel voor de bezoekers die aanwezig waren tijdens het optreden in de NiX op 7 januari........

Tekst: Jeroen Bakker / Foto’s: Xander Hagens
Met een optreden van het Franse duo Mathieu Pesqué en Roll Pignault is het muziekjaar 2012 voor de Leidse QBus weer voortvarend van start gegaan.
De sterk door folk, blues en country beïnvloede Pesqué en songwriter/harmonicaspeler Roll Pignault hebben bewust gekozen voor de meer intieme podia in Nederland (zie Concert Agenda). Zo zal er bijvoorbeeld vrijdagavond 6 januari a.s. in het prachtige Huis Verloren in Hoorn opgetreden worden en wordt er deze avond in het Leidse multifunctionele muziekcentrum afgetrapt met de traditional Stagg O Lee zoals die ook op het laatst verschenen album Blues Bound te vinden is. De Fransen blijken hun klassiekers te kennen want ook Robert Johnson’s Last Fair Deal Goin’ Down blijkt op de, overigens zeer uitgebreide, setlist voor te komen.
De versie zoals die hier wordt uitgevoerd is een weliswaar cleane variant wanneer je deze vergelijkt met de originele. Toch bevat deze een even zo grote puurheid als de uitvoering van de invloedrijke Amerikaanse bluesartiest in 1936. We maken een kleine sprong in de tijd maar blijven nog even in de sfeer van de Delta-Blues hangen wanneer het akoestische slidegitaar-intro klinkt van I Can’t Be Satisfied.
Binnen de ingetogen manier van spelen valt het rauwe harmonicageluid van Pignault niet bepaald uit de toon. Lachend aangekondigd door de zanger/gitarist als ‘The Beast’ neemt de ‘harpman’ dikwijls een tweede stem voor zijn rekening waarmee het totaalgeluid een, in de blues zo essentieel, rauw randje krijgt. Ça Va?, vraagt Pesqué terwijl hij zijn snaren in de juiste toonsoort ‘kneedt’. De invloeden van Skip James en Bukka White zijn voelbaar.
Lees hier verder..............

Geen opmerkingen: