zondag 9 september 2012

Concertverslag: Johnny Mastro & Mama's Boys, NiX Podium, Enschede!

Onze afwezigheid bij de NiX, onze favoriete blues 'hangout' in het oosten des lands had eigenlijk veel te lang geduurd, maar tegen het einde van het zomerse blues festival seizoen wordt gelukkig hier ook de concert agenda weer merkbaar drukker. Tot ons niet geringe genoegen was op vrijdagavond 7 september jongstleden een Amerikaanse band alweer ten derde male uitgenodigd die al vele jaren een welverdiende grote reputatie geniet, Johnny Mastro & Mama's Boys. Een beter excuus voor een avondje uit konden wij niet bedenken. Alhoewel zij in onze contreien zijn voor alweer hun 7e (!) Europese tour ter promotie van hun meest recente album en o.a. ook al twee keer op Moulin Blues mochten optreden zijn wij hen, om onduidelijke redenen, telkens misgelopen. Dat verzuim konden wij nu goedmaken en met een vierkoppige delegatie maakten wij de reis vanuit het centrum des lands richting Twentse gastvrijheid voor een voor ons ietwat ongebruikelijk laat optreden.

Ten gevolge van een onvoorzien kort file oponthoud waren we net te laat voor het voorprogramma, maar keurig op tijd voor 'the main act' en betraden wij, na een ferme handdruk van Jan en vervolgens voorzien van het obligate stempel ter goedkeuring, de vrijwel geheel volle zaal van de Nix. Een aangename verrassing, met name gezien de concurrentie van een voetbal interland en een zeer populair tv programma. De fans en liefhebbers waren duidelijk van heinde en ver aangerukt om een van hun favoriete artiesten te zien optreden. Naar wij begrepen waren zelfs onze oosterburen vertegenwoordigd !

Nagenoeg conform het spoorboekje betrad de band rond 21.45 uur het podium en in de navolgende 2 uur (dat halverwege onderbroken door een half uurtje pauze) maakten wij kennis met de unieke en zeer herkenbare sound van 'The Little Man in Black', voorzien van zijn 'trademark wrap around shades'. Diens 'sledgehammer blues' combineert een grote portie virtuoos mouthharp geweld met een stem die voor sommigen enige gewenning behoeft en wordt omlijst door een zeer capabele en strakke band, van wie gitarist Smokehouse Brown als enige enkele malen gelegenheid kreeg om zijn niet geringe talent te etaleren.
Lees hier verder……

Geen opmerkingen: