vrijdag 15 juni 2012

Concertverslag The Epstein 16 mei NiX Podium

Tekst: Herbert Schluter
Foto’s: Bert van der Veen

Na een ronduit geweldig optreden in augustus 2011 waren de heren van The Epstein weer terug in Nederland voor een nieuw rondje optredens. Een nieuw album is inmiddels zo goed als af en ligt naar verwachting in oktober in de schappen. Het zal niemand dus verwonderen dat er al veel van deze nieuwe liedjes op de setlist stonden. Maar voor het zover was kreeg bassist Huck de gelegenheid om een paar nummers van zijn nieuwe conceptalbum ’Alexander the Great’ te laten horen. Hij omschrijft ’t zelf als een folk-operetta ’about two teens on the run’ en ook dit is qua geluid niet of nauwelijks in een hoekje te plaatsen. Dat is weliswaar een compliment aan de man, maar maakt ’t dan weer knap lastig om er een adequate omschrijving van te geven… Zie het als een smaakvolle melange van country, americana, jazz, gothic en rock met een scheutje blues. En dit alles akoestisch op een gitaar… Kortom: luisteren! Google maar eens op ’sufy from Dixy’ en dan vind je ’m wel.

Daarna geeft hij de gitaar weer terug aan Olly (die eerst nog een paar minuutjes nodig heeft om z’n gitaar weer te stemmen omdat ’Darth Vader Huck’ in een iets andere stemming had gespeeld…) en gaat the Epstein echt van start met ’in my hour of darkness’ gevolgd door ’I’ll be gone’ en ’Just the wind’. Dit laatste liedje speciaal voor de NiX en alledrie knettersubtiel door Olly op akoestische gitaar en Jon op de elektrische. Daarna kruipt Chris achter de drumkit en Seb achter de toetsen en krijgen we de ’fulltime band show’ waarbij, zoals gezegd, ook een aantal nieuwe nummers worden gespeeld. Het blijft, zoals the Epstein betaamt, een heel mooi samenspel van zang en instrumenten zonder dat het uit de bocht vliegt, maar ook zonder dat je het in een hokje kunt plaatsen als een bepaalde muziekstroming. Bij ’another band has gone’ gooit Seb z’n iPod weer in de strijd waar een keyboard-app op staat. Misschien heeft-ie op termijn zijn keyboard helemaal niet meer nodig en kan hij volstaan met z’n app’je…

Ook de tweede set is weer een mooie mix van bestaande en nieuwe liedjes. Olly vertelde na afloop van het optreden (wat je tijdens het spelen ook wel kon horen) dat ze nog wat aan het experimenteren en zoeken zijn hoe de nieuwe liedjes het best live gespeeld kunnen worden. Gelukkig hoorden we ook een groot aantal bekende liedjes zoals ’Sophia Loren’, ’Calling out your name’ en ’Red Rocks’. Vorig jaar bleef Ine bij ’Leave your light on’ nog in de zaal staan om de tweede stem mee te zingen, maar nu klom ze speciaal hiervoor op het podium. Dat klonk, in 1 woord, klasse!

Uiteraard klonk ook ’I held you once’ door de luidsprekers en het is de bedoeling dat dit liedje met bijbehorende clip als single uitgebracht gaat worden. Die clip kun je alvast bekijken op YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=t6-DEsXRsIk ) en persoonlijk ben ik razend nieuwsgierig naar het nieuwe album van deze mannen. Was ’t maar vast oktober. Hoewel… Eerst maar eens van de zomer genieten!

Geen opmerkingen: