woensdag 4 april 2012

Concertverslag The Shiner Twins, zaterdag 31 maart 2012, live @ NiX Podium

Tekst: Herbert Schluter
Een mooie maand, zowel in meteorologische als in muzikale zin, werd op de laatste zaterdag van maart afgesloten met een al even mooi optreden. Het podium van de NiX werd betreden door niemand minder dan de Shiner Twins. Eerst maar even een voorstelrondje voor wie ze nog niet kent (zijn die er dan?): Jody van Ooyen, blijkbaar speciaal voor de gelegenheid naar de kapper geweest, speelde drums zoals z’n haar zat. Strak en netjes! Hij mag misschien de junior van ’t stel zijn, maar hij doet qua spel niet onder voor de ’oudjes’. Na een tijdje aan de dikke snaren te hebben geplukt bij King Mo heeft Roelof Klijn inmiddels zijn plek gevonden bij The Shiner Twins als opvolger van de vorig jaar veel te vroeg overleden Dick Wagensveld. De gitaren en vocalen worden verzorgd door Richard van Bergen en Jac Hastinx. De heren begonnen rustig met ’Never take no for an answer’ gevolgd door ’my father’s eyes’ waarbij ze eigenlijk meteen lieten horen meer stijlen in de vingers te hebben. ’t Is altijd mooi om te horen dat bands meer dan 1 muziekstijl beheersen. We hoorden blues, overgoten met een sausje van meerstemmige country, invloeden van soul en hier en daar een scheutje gospel. Gewoon lekker.

Dan worden de akoestische instrumenten ingeruild voor de planken met stekkers, wordt het tempo wat opgevoerd en weten de eerste mensen de dansvloer ook al weer te vinden. Overigens worden de elektrische en akoestische gitaren regelmatig voor elkaar ingeruild wat de afwisseling zeer ten goede komt! Ook een heuse ballad krijgen we te horen met het mooie liedje ’she’s got it all in store’.

See you in my dreams is dan weer zo’n liedje met een verhaal. Het gaat over een vent die baalt dat zijn relatie uit is en liever ’s nachts droomt omdat-ie dan zijn ex niet ziet. Mooi liedje, mooi verhaal, maar het valt bijna in het niet in vergelijking met het liedje dat daarna komt. ’Somebody waiting’ is door Jac geschreven in de avond en nacht na de uitvaart van een goede vriend. Een liedje dat me persoonlijk erg raakte, niet alleen omdat het zo’n geweldig mooie, krachtige, intense en diep donkere blues is, maar ook (of misschien juist) omdat we daags tevoren afscheid hadden moeten nemen van Esther, een goede vriendin en ’overall nice person’ die maar 39 jaar heeft mogen worden. Het zet je in ieder geval wel heel erg aan het denken hoe fragiel en kwetsbaar het leven eigenlijk is. Esther, rust zacht en we zullen je missen!

Na een korte pauze waarin de nodige cd’tjes alvast van eigenaar wisselden werd de tweede set ingezet met ’Guide me Lord’ en ’waiting for a train’, weer zo’n typisch country-nummer dat deze Shiner Twins ook met verve weten te brengen. Weer even later worden we verrast door ’please don’t take my memories’ en da’s nou weer een nummer uit de Tex Mex collectie. Groovy wordt ’t even later bij ’Shake ’m on down’ waarbij Roelof en Jody de gelegenheid krijgen om in een solo hun kunsten te vertonen. Kortom, ook in deze tweede set van zo’n tien nummers hoefden we ons geenszins te vervelen en hebben the Shiner Twins weer een prima visitekaartje achtergelaten. Echt zo’n concert waarna je met een tevreden glimlach je bedje weer opzoekt om alvast een beetje te dromen van het volgende optreden.
Speaking of which: dat wordt een heel bijzonder weekend met maar liefst twee concerten. Op vrijdag 13 april kun je genieten van ’King of the world’ en op zondag 15 april staat het welhaast legendarische ’Drippin’ Honey’ op het podium. Speciale actie voor dit Superweekend: kom je vrijdag de 13e, dan krijg je automatisch 50% korting voor de zondagmiddag! Hoef je verder NiX voor te doen. Maar (let op, nou wordt ’t echt leuk): ben je lid of word je lid en kom je vrijdagavond naar King of the World, dan mag je d’r zondagmiddag helemaal voor NiX in. Gratis, for free, umsonst, gratuit. Hoezo vrijdag de 13e is een ongeluksdag? Ik zou zeggen: it’s a good day for the blues! Tot ziens, tot NiX!

Geen opmerkingen: